Tungelandsfjellet sett fra Selemork

16.08.2016

Totalt: ca. 4,5 km og 2–3 timer

Tungelandsfjellet: 388 m.o.h.

Parkering ved kraftstasjonen i Dalen.

Gå fra kraftstasjonen, over Jørpelandsåna på smal gangbro og så til høyre på turvei etter informasjonsskiltet.

I neste veikryss tar en til venstre og følger veien som er skiltet til Preikestolen. Følg veien til høyspentmast i tre på høyre side hvor skilt til Tunglandsfjellet henger.

Herfra følger stien høyspentlinja oppover mellom Forsand og Dalen. Stien er dekket av langt gress, og merkingen er gammel. Det går bratt oppover gjennom lauvskogen, og nå er merkingen blitt bedre. En bratt og glatt kneik forseres ved hjelp av tau før stien fortsetter mellom trærne.

Flott utsikt utover Dalen med fjellgarden Selemork som ligger på en grønn slette i skogen.

På toppen av det 388 meter høye Tunglandsfjellet er det ingen varde men en postkasse med gjestebok og et trigonometrisk punkt like ved.

Panoramautsikt over Jørpeland.

Fra toppen følger en nå merket, god sti forbi sti delet retning kraft stasjonen. Til å begynne med går det jevnt nedover, men det blir litt brattere ned mot neste stidele.

Skogsbilvei tilbake til parkeringsplassen.